Optimera din sida för sökmotorerna genom att undvika några av de grundläggande misstagen inom SEO. Här kommer några exempel på fel som du förhoppningsvis gjort för sista gången.

Misstag 1 – Användarna söker inte som du gör
Utgå inte från att användarna söker efter samma ord och termer som du gör och ta inte för givet att de kan interna, branschrelaterade eller tekniska termer. Varje sida på din webbplats bör ha ett antal fokusord dvs. sökord som av speciella skäl är viktiga för dig. Fokusorden kan vara de sökord som konverterar bäst eller som har den högsta sökvolymen. Att strukturera den här typen av fokusord, och även fokusord baserade på andra parametrar, ger en tydlig översikt över vilka sökord och fraser som är viktigast för ditt företag.

Misstag 2 – Inte tillräckligt med nytt innehåll på din webbplats
Sökmotorer älskar nytt innehåll. Dels för att det lockar till sig fler användare och dels för att du kan ranka på fler sökord och fraser. Det i sin tur ökar användarengagemanget och har en positiv effekt på hela webbplatsen. När du skriver nya texter kan det vara en bra idé att använda Google Keyword Tool för att ta reda på hur många sökningar ett visst sökord har.

Gammalt innehåll kan däremot bidra till minskat intresse för sidan och att användare inte kommer tillbaka. Det i sin tur kan minska den totala mängden User Engagement Data som är en viktig parameter inom SEO.

Misstag 3 – För stort fokus på sökmotorerna och för litet på dina användare
Även om de tekniska SEO faktorerna är viktiga så ska du komma ihåg att det allra viktigaste är dina användare. Det är dem som matar Google med härlig data om engagemang. Innehåll som inte engagerar användarna riskerar att resultera i exempelvis hög avvisningsfrekvens (bounce rate), kort tid på sidan, få sidvisningar och låg CTR. Allt det här påverkar sidans ranking negativt. Och tvärtom om du har intressant och engagerande innehåll. Förutom text kan du använda bilder och video för att göra innehållet mer intressant. Speciellt video kan drastiskt öka tiden som användarna spenderar på din webbplats.

Misstag 4 – Du optimerar inte Title taggar och meta beskrivningar
Din TITEL bör innehålla sidans viktigaste sökord. Gärna så snart som möjligt. Dessutom är det viktigt att du uppfyller de tekniska kraven inklusive längden. Google mäter i pixlar och därmed hur bred din TITLE är. Metabeskrivningar är viktiga för att upprätthålla en bra CTR. Skriv fångande beskrivningar med tydliga CTA som gör att användarna klickar vidare. Meta sökord är dock inte längre aktuella och ingenting du bör spilla tid på.

Misstag 5 – Webbplatsen indexeras inte korrekt
Du har mindre än en sekund på dig, det är den tid det tar för sökmotorerna att utvärdera sidorna och ta fram de mest relevanta sökresultaten. För att komma med bland urvalet ska sökmotorerna, inte bara ha tillgång till din webbplats, utan också kunna läsa innehållet. Det kan finnas många olika tekniska skäl till varför sökmotorerna inte kan läsa innehållet på en sida. Här är 4 av de vanligaste:

  1. Sökmotorer kan inte läsa text i bildformat vilket betyder att du inte ska döpa bilder till det samma som sidans rubrik ”alltidjättebilligapriser.jpeg”. Döper du bildfiler till sidans huvudrubrik <H1> eller annan viktig information kan det orsaka att sidan inte indexeras på rätt sätt.
  2. Sökmotorer är inte förtjusta i Flash. Dessa animationer bör du alltså använda ytterst begränsat då sökmotorerna kan ha svårt för att behandla dem.
  3. Javascript är heller inte någon favorit då sökmotorerna inte kan läsa java.
  4. Webbplatser med bara en sida kan i bästa fall få en bra placering på ett par sökningar. Inte mer. Fler sidor betyder fler sökningar som du kan rankas på och det är ju själva poängen.

Lycka till!