Uppfattas ditt företag på rätt sätt?

Hur uppfattas ditt företag av kunder och av allmänheten? Hjälper er webbplats företaget att öka den allmänna medvetenheten och kanske framför allt – bidrar den till en ökad omsättning?

En verksamhets hemsida är nu mera den enskilt viktigaste pusselbiten att få på plats för ett företag eller verksamhet med vinstintresse. Varför har det då blivit så här? Internet som i sina tidiga år betraktades som en ”fluga” av många fortsätter att växa och utvecklas för varje år. Förutom att nätet är den största källan till information har även försäljningen via e-handel vuxit explosionsartat och omsätter nu flera miljarder per år, bara i Sverige. Internet erbjuder många vägar till marknadsföring, och webbdesign är ett bra första steg att ta.

Webbdesign effektivt eller inte?

Internet är fullt av webbdesigners och konsulter som erbjuder sina tjänster. Som företagare är man oftast bäst på sitt eget arbetsområde, så hur vet man vilken webbdesigner man ska anlita? Det första man bör titta på är vilka behov man har, och vilka förväntningar man har på den nya hemsidan. En hemsida kan vara en enkel informationskälla eller en avancerad e-handel med proffsig design och funktionalitet. Olika konsulter är specialiserade på olika saker. Dessutom kan priserna skilja sig rejält beroende på vem du väljer att anlita.

E-handel

En e-handel är en butik på internet, och finns alltså tillgänglig för hela Sverige, eller varför inte hela världen? Beroende på vad du säljer kan det geografiska området variera stort. Fördelen med att bedriva försäljning online är de enorma möjligheterna att nå ut till nya kunder och nya marknader. Men faktum är att ”problemet” är precis det samma. Med stora möjligheter och enkel tillgång kommer också hård konkurrens. I princip vad du än säljer finns det konkurrenter som gör arbetar inom samma nisch och säljer likadana produkter. Detta gör det ännu viktigare att hitta en nisch och en ”USP” (Uniqe Selling Point), alltså ett sätt att göra sig unik och attraktiv på marknaden.

Hitta en ”USP”

De flesta företag har en så kallad ”USP”, även om de inte vet om det. För att vara framgångsrik är det ett måste att erbjuda marknaden något unikt. Självklart handlar inte företagande bara om att ha tur, utan att tilltala människor så pass mycket att man inte kan motstå att köpa deras produkter. Detta kan göras genom unik design och ”ha-begär”, men likväl genom att erbjuda en produkt eller tjänst som människor behöver för att förenkla vardagen.

Evino webbdesign

Evino webbdesign arbetar med utveckling av digitala lösningar som rör webben. Webbdesign, hemsidor, grafisk design och profilering är några av våra områden av expertis. Vi vet hur viktigt det är att ha en professionell och informativ hemsida. En annan viktig del i att driva en populär webbplats är att ständigt uppdatera och utveckla innehållet. Detta kan göras enkelt med hjälp av ”WordPress” som är det CMS-system vi har valt att bygga våra webbplatser i. WordPress är det mest använda webbsystemet i världen, och anledningarna till detta är många. Bland annat finns i det närmaste ett oändligt antal varianter av tillägg och ”teman” som går att köpa eller ladda ner fritt.

Logotypdesign

En proffsig och talande logotyp är en central del i marknadsföringen och en stor av den grafiska profilen. En grafisk profil är bland annat logotyper, annonseringsmaterial och annat säljande material som används i ett företags kommunikation med omvärlden.

Billig logotypdesign

Att som företagare anlita en billig logotypdesigner behöver inte vara detsamma som en bra affär. Logotypens främsta uppgift är att ge verksamheten ett ansikte utåt, och hjälpa till att skapa en igenkänning av företaget och dess varumärken. När man väljer ut en samarbetspartner för grafisk design bör man titta på vad man tycker om deras tidigare arbeten.