Att man som bilägare för eller senare råkar ut för stenskott är mer regel än undantag. Det finns naturligtvis många verkstäder som kan fixa detta snabbt men att anlita en verkstad kostar naturligtvis pengar. Så om du tycker det är kul att meka med bilen och vill spara en slant så kan du läsa vidare så skall vi förklara hur du kan laga stenskottet i plåten själv.

Inledningsvis så kan man konstatera att det inte finns något stenskott som är det andra likt. Man måste därför vara försiktig och lite ödmjuk inför uppgiften. Två grundregler är dock gemensamma för samtliga reparationer av lack.

  1. Området måste vara rent
  2. Området måste vara fritt från rost

Dessa grundregler får man aldrig tumma på eftersom då kommer inte reparationen bli som önskat. Detta innebär att man exempelvis måste peta bort eventuell lös lack med en kniv samt slipa bort eventuella rostbildningar med ett sandpapper (storlek 200).

Som med alla bilskador så kan man ha tur och otur. Har man tur när det gäller stenskott så har skadan inte trängt igenom bilens grundlack. Den som råkat ut för stenskott på bilens kompisit- eller plastfront har också en gnutta tur eftersom man vid dessa fall endast behöver peta (försiktigt) bort den lösa lacken för att sedan rengöra med avfettning. Det är dock viktigt att avfettningen ej lämnar en hinna av fett efter sig. Turtle Prewash alternativt syntetisk förtunning lämpar sig bra för detta ändamål.

I de fall där skadan utgörs av ett litet hål som har markerade kanter så är lösningen att helt enkelt fylla hålet med färg. Naturligtvis gäller det vara ytterst försiktig och de bästa hjälpmedlen för detta ändamål är en tandpetare eller tändsticka. Naturligtvis gäller det att noggrant kolla så att man använder rätt färg, genom att kontrollera färgkoden. Om du inte vet var du hittar färgkoden så brukar den finnas i form av en metallbricka eller pappersetikett i bagageutrymmet, vid a/b-stolpen innanför någon av dörrarna eller i motorrummet. Färgkoden består av en kombination av siffror och bostäver och brukar innehålla 3-4 tecken. Till vissa bilar medföljer även en liten förpackning av färg.

Stenskott i plåt

Stenskott i plåt

Är skadan större än ett litet hål? Då får man ta en liten pensel till hjälp och är skadan än större så är den bästa lösningen att använda spray. Om man skall använda spray så kan man göra en mall som inrymmer hålet – för att inte riskera att färg hamnar utanför skadan. Sedan gäller det att spraya på färgen och när väl färgen stelnat så sitter den där den sitter.

Tänk på att inte bygga upp en ”kant” av färg runt skadan och färglägg aldrig i stekande sol. Det gäller att vara flink eftersom färgen snabbt blir trög att jobba med. När färgen är på plats så tar man fram sandpapper igen. Glöm inte att den nu skall ha storlek 2000. Ha gärna lite vatten på slipytan och en liten sandpapper-kloss gör det enklare att få ytan plan.

Är du nöjd med färgläggning och slipning? Då är det dags att ta fram rubbing och en ren trasa och börja putsa. Passa gärna på att putsa hela fronten och bilen när du ändå är igång. Då kommer en polermaskin väl till pass.

Vi hoppas nu att du fått lite kunskap om hur du kan laga stenskott på egen hand. Det är inte så svårt egentligen – det gäller bara att vara noggrann. Om du inte har tid eller lust att fixa stenskottet själv så är det bara att be om offerter från olika verkstäder. Och då lönar det sig att kolla runt med ett par stycken eftersom det kan skilja väldigt mycket i pris mellan olika verkstäder.