Artikelkatalog - Artikelexpressen

Skriv eller köp artiklar med minst 600 ord

Månad: november 2015 (sida 1 av 2)

Är det säkert med extrakt från Grönt kaffe?

Du har förmodligen hört talas om grönt kaffeextrakt på TV eller från en vän. Flera kända läkare har nyligen rekommenderat denna överraskande resultat som många människor upplever. Eftersom så många människor har upplevt och spridit sina extraordinära resultat som de upplevt genom att använda grön kaffe så finns det garanterat något som fungerar i detta naturligt effektiva tillskott.

 

Kanske har du en viktproblem som du bara inte tycks kunna bli av med och för att göra saken värre, har kanske din läkare sagt att du måste ändra din livsstil eller riskera några allvarliga sjukdomar. Men om du har provat alla dieter och finner det alldeles för svårt att hålla sig till en mycket kaloririk kost så kan grönt kaffe vara något som passar dig.

 

I grund och botten så är gröna kaffebönor eller Green Coffee cafe vert orostade kaffebönor i sin råaste form. Normalt rostas kaffebönor vid 300 grader för att uppnå den bruna färgen och goda smak, men naturligtvis påverkar även detta den inre strukturen av bönan och minskar dess näringsvärde.

 

Hur fungerar gröna kaffebönor?

Eftersom råkaffe inte genomgår en rostningsprocessen är klorogensyra i den gröna kaffebönan orörd och det är den ingrediens som ger viktminskningsfördelar. Grönt kaffe innehåller också antioxidanter som kan hjälpa mot för tidigt åldrande. Dessutom har det visats att förebygga diabetes och högt blodtryck.

 

Flera studier har visat att effekterna av grönt kaffe för viktminskning. Under 2012 visade en studie som publiceras om diabetes, metabolt syndrom och fetma att överviktiga försökspersoner förlorade ett genomsnitt av 5 kilo på bara 12 veckor som kombinerade en hälsosam livsstil med detta tillskott.

 

En annan studie utförd av Dr Oz visade att hundra försökspersoner som kombinerade grönt kaffe och använde en matdagbok. De ombads också att inte ändra sin vanliga kost. Resultaten visade att ett regelbundet intag av grönt kaffe kombinerat med att anteckna måltidsdetaljer i en matdagbok resulterade i en förlust av 0,5 kilo per vecka vilket statistiskt är en dubbelt viktminskning för de bara använder en matdagbok.

 

Det bör noteras att vissa företag har varit kända för att använda konstgjorda fyllmedel och bindemedel i sina tillskott för att spara pengar. Därför bör du ta ett kosttillskott som innehåller 100 % rent grönt kaffe för att få en effektiv dos och undvika skadliga biverkningar som kan komma från tillsatser.

 

Innehåller grönt kaffe mycket koffein?

Med så många naturligt fördelar är det naturligt om du undrar över biverkningar. I studier som utförs fanns inga biverkningar och det fanns inga rapporter om några symptom associerade med att inta ett naturligt tillskott av grönt kaffe för att öka ämnesomsättning och förbränning.

 

Men det finns vissa potentiella risker med ett högt intag av koffein som du bör vara medveten om. Många läkare varnar om de potentiella farorna av koffein. Om du dricker mycket kaffe så vet du att kaffe verkligen kan öka din vaktenhet på grund av mängden koffein det innehåller. Och när du dricker för mycket kaffe kan det göra dig skakis. Det kan hindra dig från att sova normalt och göra att du sedan måste ta itu med sömnlöshet. På grund av detta bör du inte dricka för mycket kaffe eller ta tillskott med gröna kaffebönor så sent som möjligt på kvällen. Koffein kan till och med höja din puls och som har några allvarliga konsekvenser för ditt kardiovaskulära system.

 

Men dessa biverkningar är sannolikt inte relevanta för de som tar rent extrakt av grönt kaffe. En person måste dricka väldigt många koppar kaffe på en dag för att uppleva dessa potentiella biverkningar. Med grönt kaffe kosttillskott är det praktiskt taget omöjligt. Symptomen från alltför mycket koffein är inte bland de gröna kaffebönor extrakt biverkningar.

 

En vanlig kopp kaffe gjord av rostade kaffebönor har mer än 100 mg koffein per kopp. Men en portion grönt kaffe innehåller bara 20 mg koffein. Det innebär att du måste dricka så mycket som fem gånger så många koppar kaffe för att komma till samma nivå och det är klart mer än den rekommenderade doseringen.

 

Kan man byta däck på bilen själv?

Det korta svaret på denna fråga är ja. Läs vidare för ett mer utförligt resonemang på frågan. På senhösten respektive vårkanten så blir det alltid aktuellt att byta till vinter- respektive sommardäck. Antingen så låter man en händig kompis fixa detta, eller så anlitar man en verkstad (detta är nog det vanligaste) eller så gör man helt enkelt däckbytet själv. Vissa tycker nog att det är ganska kul att byta däck själv och det är ju dessutom billigare än att göra det via en däckverkstad.

Att byta däck själv innebär ansvar

Att byta däck själv innebär dock att man får ta på sig hela ansvaret själv för att däckbytet blir säkert. Att slarva med detta innebär nämligen en fara för både bilägaren själv, medpassagerarna och medtrafikanterna ute på vägarna. Därför tänkte vi bjuda på ett par av de viktigaste sakerna att tänka på när det kommer till att byta däck själv.

För det första så gäller det att se till att bilen står säkert och stabilt och helst på ett plant underlag. För att inte riskera att bilen rullar iväg så sätter man i en växel och drar åt handbromsen. När detta är gjort så är det dags att lyfta bilen vilket man naturligtvis måste för att kunna byta hjulen. För att lyfta bilen så bör man använda en garagedomkraft eftersom den domkraft som ibland följer med bilen ofta är av ett klenare slag. Att använda drickabackar eller liknande för att palla upp bilen är inte att rekommendera eftersom det är farligt. Nu är det så dags att byta hjulen och då är det att rekommendera att använda en mutterdragare som drivs på lufttryck – eftersom dessa mutterdragare har bäst effekt. När hjulen är bytta och muttrarna åtdragna (dra dem ej för hårt) så kan man lyfta ner bilen igen och börja köra med den. Efter 10 – 15 mil så bör man efterdra muttrarna igen. Vi hoppas nu att du fått ett par tips till vad som kan vara viktigt att tänka på vid eget hjulbyte.

byta hjul själv

Att byta hjulen själv eller att anlita en däckverkstad är frågan.

 

Att anlita en däckverkstad istället

Om du känner dig osäker på det här med att byta däck själv så kan det vara bättre att anlita en så kallad däckverkstad. Det är helt enkelt en verkstad som specialiserat sig på däckrelaterade tjänster såsom däck- och hjulbyte, hjulinställningar, däckhotell och försäljning av däck. Gör man något ofta så blir man också i regel väldigt bra på det. Detta gäller naturligtvis även däckverkstäder. Har man väl bokat en tid så tar det ofta inte mer än 10 minuter för en serviceman på däckverkstaden att byta ut däcken mot nya. Kostnaden ligger på ca 300 kr – 500 kr för själva tjänsten och sedan tillkommer naturligtvis kostnaden för nya däck om man nu behöver det. Många bilverkstäder erbjuder däckrelaterade tjänster men enligt en sammanställning som sajten däckverkstad.nu gjort så finns ca 700 renodlade däckverkstäder i Sverige som ingår i någon av de större däckverkstadskedjorna. Chansen är därmed stor att det finns en däckverkstad på din ort eller i närheten som du kan kontakta för ett prisförslag. Det behöver inte kosta skjortan och det kommer definitivt gå snabbare än om du skall göra däckbytet själv. Det kan dessutom vara säkrare eftersom däckverkstaden säkerställer rätt lufttryck och hjulinställning i samband med att de byter däcken. Att ha rätt lufttryck kan dessutom spara åtskilliga hundralappar tack vare effektivare bränsleförbrukning.

Sammanfattningsvis så går det alltså ypperligt att byta däcken själv, men känner man sig det minsta osäker så är det klokast att boka tid hos den lokala däckverkstaden. Om du vill hitta en lokal däckverkstad i din närhet så kan vi tipsa om sajten däckverkstad.nu. Där listas ca 700 däckverkstäder från Ystad i söder till Kiruna i norr.

Fördelar med kosttillskott

Att träna har blivit allt mer populärt dom senaste decennierna. Nuförtiden är det nästan självklart att var och varann person utför någon sorts träningsform. Att vara ute och jogga har alltid varit populärt men några av dom mer populära träningsformerna på senare år inkluderar:

  • Crossfit
  • Kampsporter
  • Gymträning (främst har andelen tjejer ökat lavinartat)
  • Hinderbaneträning till exempel Toughest

När man tränar är det så klart viktigt med både kost och sömn. Jag kommer i denna artikel att fokusera på fördelarna med att ta kosttillskott. Främst kommer jag även att inrikta mig på styrketräning på gym.

Vad är ett kosttillskott?

Ett kosttillskott är precis vad det låter som. Ett tillskott till din kost. Det innebär att det inte är något nödvändigt. Snarare är det något som kan underlätta för dig i din träning och i vardagen. Ett kosttillskott kan sägas bestå av koncentrerad mat. Till exempel ett proteinpulver som whey 80 som består av koncentrerat protein. Ett whey 80 har utvunnits ur vassle som finns i komjölk och siffran 80 syftar på proteinhalten i torrvikt. Det även andra sorters kosttillskott såsom rena aminosyror, gainers (som består av proteinpulver och kolhydrater) och kreatintillskott. Sedan finns det även olika tillskott som ökar skärpan och fokus inför ett gympass och såklart finns det även vitaminer och mineraler.

Vad är fördelarna med ett kosttillskott?

När man tränar på gym så gör man det främst för att bygga muskler. När man utför olika övningar så ansträngs musklerna till max och bryts ner. När musklerna sedan kommande dag/dagar får vila så kommer dom att återuppbyggas. Det är när dom återuppbyggs som det finns en möjlighet att dom gör detta till en aningen högre nivå än tidigare. Därför är det så oerhört viktigt med bra kost. För om du efter ett träningspass inte ger kroppen en bra kost så kommer den ha mycket svårare att bygga upp musklerna så dom blir lite större.

Vad är bra kost?

Bra kost är såklart ganska relativt och subjektivt. Men om vi pratar träningssammanhang så är det främst protein som är det viktiga. Proteiner är helt enkelt kroppens byggstenar. Efter ett hårt pass på gymmet så skriker kroppen (musklerna) efter protein. Om du då bara tar en banan så minskar du potentialen för muskeluppbyggnad. Därför är det så mycket bättre att ta till exempel en proteinshake efter ett gympass. Proteinet höjer proteinsyntesen (muskeluppbyggnaden) direkt. Det allra bästa är att ta aminosyror tycker jag, då protein består av just aminosyror. Det finns kosttillskott som heter EAA vilket står för essentiella aminosyror, vilket helt enkelt är dom allra viktigaste aminosyrorna för muskeluppbyggnad. Men med det sagt så räcker det gott och väl med att ta ett vanligt whey 80 proteinpulver efter passet. Det är mycket billigare också.

Men återigen, ett kosttillskott är just bara ett tillskott. Det går lika bra att äta vanlig mat. Men då menar jag bra mat och inte skräpmat som McDonalds. Fördelen med ett kosttillskott är främst lättillgängligheten. Man hade lika gärna kunnat äta en måltid med kött sås och potatis efter gymmet. Men hur lätt är det att ha med sig en tallrik med detta till gymmet? Det är så mycket smidigare med en liten proteinshake istället. Sedan när man kommer hem äter man en stor portion riktig och bra mat.

Kan man inte vänta med att äta tills man kommer hem kanske du undrar. Jo, det är klart man kan. Men ofta tar det ju ganska lång tid från att man är klar på gymmet tills att man kommer hem. Och sen så ska man ju även laga maten hemma. Då kanske det har gått 2 timmar+ sen man var klar på gymmet. Och vissa studier pekar på att det är en stor fördel att få i sig bra kost inom minst 1 timme. Därför är det så bra att ta en proteinshake direkt efter passet för att sedan äta riktig mat hemma lite senare.

Äldre inlägg