Vill kunder helst ha fri frakt eller supersnabb leverans?

Nätjättarna eBay och Amazon anser det väldigt viktigt med att kunna erbjuda leverans samma dag. I vissa fall kan detta vara otroligt viktig, om man till exempel är ute i sista sekund för att beställa present till en födelsedag, men de allra flesta är i så fall beredda att betala extra för att få denna service av expressleverans.

Leverans samma dag breder idag ut sig mer och mer på olika platser världen över, men det har visat sig i olika sökningar att en snabb leverans inte verkar öka köpupplevelsen för kunden. Däremot tycker väldigt många att det är viktigt med fri frakt.

Problemet här kan vara att om eBay och Amazon inför supersnabba leveranser och fri frakt så kommer konsumenten att vänja sig vid detta och det kommer att bli dyrt för småföretagare att hänga med. Det har idag även blivit mycket billigare för kinesiska e-handlare att skicka paket direkt till amerikanska konsumenter, så nu börjar man kunna handla billigt direkt från Kina.

Nu ska Jetpak även lansera en ny boknings-app som gör att man i realtid kan följa leveransen hela vägen till dörren. Syftet med appen är att underlätta bokningsprocessen och göra den så snabb och enkel som möjligt, men i framtiden hoppas man även att kunna utveckla appen så att man faktiskt kan integrera med leveransen som komma skall. Man kan till exempel gå in och ändra leveransaddress eller leveranstid. Troligtvis är detta mer uppskattat av kunden än snabb leverans, eftersom man då kan se när paketet kommer att levereras och man kan hålla sig hemma just då.

Majoriteten av kunder idag väljer fri frakt framför leverans samma dag – siffrorna från Lustbird.se. Om du inte frågar en 5-åring, för då är det absolut tvärt om eftersom de vill ha sakerna som de beställt direkt. Det som är allra viktigast för företag är att vara tydliga i leveransvillkoren och följa dem. Svaret kanske är att man kan erbjuda extra snabb leverans mot en extra kostnad och det är det många företag som gör idag.

Närmar sig svensk e-handel sin tipp-punkt?

USA har världens största detaljhandel och mer än hälften av konsumenterna handlar på nätet. USA utklassar alla andra länder med ganska bred marginal, men den svenska marknaden kommer på plats 10 i världen.

Den svenska detaljhandelns försäljning på Internet ökade med hela 19 procent under 2015 och omsatte hela 20,1 miljarder kronor. Detta är en otrolig tillväxt och det som driver utvecklingen är så klart digitaliseringen vi ser idag. Konsumenter är ständigt uppkopplade mot Internet och vi ser att fler avancerade och attraktiva digitala koncept för shopping blir mer och mer tillgängliga.

Den nordiska e-handeln har utvecklats starkt och har nu blivit en självklar del av vardagen. Rykten säger dock att e-handeln snart kanske kommer att nå sin tipp-punkt. Antalet besök till nätbutiker från smartmobiler var under första kvartalet 2016 lika många som gjordes från en desktop. Smartmobilen har verkligen gjort sitt intåg när det gäller e-handel och tar snabbt mark och e-handel har kanske blivit mer genomgripande än vad många förstår. Vad som kommer att hända om e-handeln når sin tipp-punkt eller kokpunkt vet ingen riktigt, men man tror att ingenting kommer att bli sig likt efter det.

Konkurrensen på nätet håller idag priserna låga och servicenivån hög. Vi får snabba leveranser fram till vår dörr eller så kan man välja olika alternativ som passar bättre. E-handeln har också på allvar globaliserats och man ser en effekt av detta på de mindre svenska modebutikerna som tappar både i tillväxt och lönsamhet. Kommer vi i framtiden att förlora detaljhandeln som vi ser den idag och köpa allting via e-handel? För ett år sedan förutspådde Swedbank att e-handeln skulle stå för 37 procent av detaljhandeln år 2024, men detta verkar lågt. Resor och böcker har redan passerat 50 procent.

Vi verkar komma allt närmare tipp-punkten och vad som händer efter att vi har nått dit, ska bli intressant att se.

Hitta fler nyheter om e-handel Ecommercenow.se.