Ditt företag syns bäst i sökmotorerna med genuin sökmotoroptimering som baseras på en bra utvecklad webbsida med modern teknik och kunskap bakom spakarna.

Funderar du över hur ditt företag kan utvecklas och nå fler kunder där de själva söker efter information? det gör väl alla företagare och det är ingen raketforskning egentligen. Att optimera en webbsida handlar om flera olika möjligheter att bli bättre, inrikta sig mot sin målgrupp och samtidigt utveckla webbsidan så den blir sökmotorvänlig. Det finns företag som erbjuder sökmotoroptimering men bara bygger länkar till din webbsida med sökord. Det är en gammalmodig metod att bygga länkar utan att se till kundens egen produkt. Bortser man från kundens webbplats och kvaliten på materialet är man så att säga ute och cyklar renligt mig.

Kvalitet framför kvantitet

Du som driver företag och marknadsför dig i digitala kanaler känner säkerligen väl till Google Adwords annonsering. Deet är en bra tjänst som tyvärr är en kortsiktig investering men där du kan få tillbaka pengarna omgående om du skriverattraktivt i din annons och lockar till dig kunden via sök och annonsering i Google. Med sökmotoroptimering kan du nå samma effekt men med långsiktighet och mycket mindre investering. Effekten av sökmotoroptimering ät att du syns inte bara så länge du betalar men så länge du har relevant information, korrekt beskrivning av ditt innehåll och bra produkter.

Sökmotoroptimering on-page

De flesta företag har ingen koll på sin egen webbplats och har normalt sett inte utvecklat produkten själv. De har inte heller skrivit projektspecifikationen med marknadsföringsunderlag eller gjort en analys för sökmotoroptimering innan man sätter spaden i jorden. Skammen att inte lyckas med webbsidan hos företag är at man inte har en aning om hur marknaden ser ut, vilka standarder som finns men man är expert på det man kna, gör och prodcerar.

Din webbplats – din marknadsföringsplattform

Alla företag bör skaffa sig kunskap om hur sökmotoroptimering fungerar för webbplatsen och också hur den skall användas och optimeras för din egen webbplats.

Ta kommandot över dina sökord

Tekniken och kunskapen bakom att kunna använda webbplatsen som ett marknadsföringsverktyg är inte alldeles krånglig men du bör ha vetskap om din marknadsposition för att ta kommandot av dina sökord och sökmotorpositioner. Det kryllar av verktyg som analyserar din webbplats, sökord, antal sökningar och hur konkurrenser ser ut kring dina tjänster och produkter. utnyttja en webbstrateg eller sökmotorkonsult för ett par timmars arbete inna du skapar eller ens planerar din webbsida för att lyckas hela vägen. Var en stolt företagare som kan och vet hur man sköter webbplatsen, överraska dina konkurrenter och var etta i din bransch.

Sökordsanalys

Möter du dina kunders behov av att hitta dig i sökmotorerna har du definitivt gjort rätt. Gör du inte det är en sökordsanalys det bästa sättet att göra rätt och det ger en omvärldsbevakning om ditt affärsområde och konkurrens bland företagen kring ditt område. Att veta vilka sökord dina kunder söker för att hitta dina tjänster eller produkter är grundläggande för att det ska fungera. Exempelvis kan sökord och sökordsfraser vara trixiga att närma sig och hitta rätt. Alla företag har ju sin nisch och det är inte alltid det är enkelt. är man för bred inom sin expertis blir det såklart enklare om inte en massa erbjuder samma tjänst i din geografiska närhet.

Sökord och sökordsfraser

Försök att hitta någonting du är benägen att köpa inom den närmsta månaden och gör upp en tabell där du skriver in dag för dag vilka sökord du vill leta på. Definiera fem sökord och utveckla dessa till sökfraser för att ta bort inaktuella ord. Det finns säkert hundratals men välja bara de fem mest intressanta. Det kan vara en produkt eller tjänst som du sedan utvecklar till sök inom dttn geografiska läge. Exempelvis kan det vara ett sökfras som ”billig bil södertälje”. Detta anger din specifika produkt samt var du är intresserad att hitta din vara.