Att flytta tar otroligt på krafterna. Redan några veckor innan flytten ska genomföras börjar det eviga
packandet, nedmontering av soffor och bord samt planering av vilka som kan hjälpa till på själva
flyttdagen. Men det är inte över trots att flytten är genomförd och man kan börja plocka upp alla
lådor och montera ihop möblerna. Det som är kvar är en dag full av flyttstädning. Något som de allra
flesta bara vill hoppa över för att lägga all energi på att börja inreda sitt nya hem. Men på grund av
priset var det länge få som beställde denna städhjälp från städbolagen.
När så RUT-avdraget infördes innebar det att man kunde beställa flyttstädning för halva priset mot
vad det kostade tidigare. Det har gjort att denna marknad näst intill exploderat. Idag är det färre som
städar själv än som anlitar företag för flyttstädning.
Men vad ska man tänka på när denna tjänst beställs?
Städgaranti
De flesta städföretag erbjuder flyttstädning med städgaranti – men inte alla. Att de lovar muntligen
eller skriver på hemsidan att de har städgaranti är definitivt inte detsamma som att erbjuda denna
garanti skriftligt. Se därför till att alltid anlita ett företag där det står i kontraktet som skrivs på att
städgaranti ingår. Detta innebär att du som kund har möjlighet att klaga på flyttstädningen och då få
gratis korrigering av det som är fel.
Referenser
Med en snabb sökning går det att hitta om det finns personer som har bra eller dålig erfarenhet av
företaget. Tyvärr är det så att om ett företag sköter sig mycket bra finns det väldigt få åsikter om
dem på nätet. Missköter de sig är det lätt att hitta de negativa kommentarerna. Med andra ord
betyder frånvaro av kommentarer endast att företaget till stor sannolikhet har nöjda kunder.
Pris
Självklart är priset avgörande för många. För att få ett bra pris ska flera städföretag jämföras. Bor
du i Stockholm så sök på Flyttstädning Stockholm och du får upp en rad företag som erbjuder denna
tjänst i omkring Stockholm. Kontakta mellan 5-10 företag för att se vilka som kan ge det billigaste
priset. Men kom ihåg att alltid fråga om allt ingår för en komplett städning. En del företag tar
nämligen extra för fönsterputsning eller andra detaljer.
Vad gör du? Vad gör de?
De städföretag som erbjuder hemstädning brukar ha som policy att kunden står för städmaterial. När
det gäller flyttstädning är det däremot betydligt lättare om städföretaget själv står för allt material. I
sådant fall kan man verkligen flytta ut alla saker från hemmet och lämna det totalt tom. Man behöver
inte ens återkomma dit eftersom företaget kan komma hem till det nya boendet och hämta nyckeln
till det gamla. Men man bör ändå fråga att de verkligen står för all utrustning så att de inte förväntar
sig något av dig som kund.
En annan sak man bör tänka på är frysen. Att genomföra en flyttstädning tar bara någon timme för
vana flyttstädare. Att frosta av en frys tar betydligt längre. Av den anledningen förväntas ofta frysen
åtminstone vara avfrostad när städföretaget anländer till huset. Frysen behöver inte vara urtorkad
och ren, det är ett jobb som de kan göra. Däremot bör all is vara borta.
RUT
Alla som har inkomst har rätt till att göra RUT-avdrag vilket gör att kostnaden blir hälften så stor som
utan. Men har man använts sig av RUT-avdraget tidigare under året bör man kontrollera hur mycket
man har kvar att använda. Som mest får en person dra av 50 000 kr per år och med tanke på att RUT
och ROT är samma pott kan pengarna snabbt ta slut vid stora renoveringar.