Har du entreprenörsandan, och du ser samtidigt att dom traditionella vägarna att gå inte bara förgrenas men också digitaliseras?

Samtidigt som att den globala pandemin har lett till att e-handel har exploderat. 

Då kan du med fördel utöka din blivande eller nuvarande verksamhet med en webbshop.

Hur mycket kostar det att registrera företag?

Kostnaden för att starta ett företag kommer variera beroende av vilken företagsform man vill ha.

Till exempel, om man vill starta en enskild firma är det gratis att registrera firman och ansöka om F-skatt.

I jämförelse med ett aktiebolag där man måste ha ett aktiekapital på minst 25 000 kr.

Vidare måste man registrera aktiebolag hos bolagsverket, som har en avgift på 1100 kr via e- tjänst, och 1400 kr om man gör det via blankett.

 När det kommer till enskild firma är det som nämnt gratis att registrera detta. I jämförelse med aktiebolag är det frivilligt att registrera detta hos bolagsverket.

Dock kan detta vara en fördel då det ger företaget namnskydd på internet. I likhet med aktiebolag kostar detta 1100 kr, respektive 1400 kr.

Hur gör jag en webbshop?

E-handel har ökat i takt med den digitala utvecklingen, som idag omsätter för 100 miljarder årligen, och allt som allt väljer allt fler att göra sina inköp online.

Bland annat på grund av pandemin vi nyligen har gått igenom har folks vanor ändrat sig. 

Som ett resultat väljer fler och fler att inte bara göra research på nätet om vilka produkter dom skall köpa, men också stora delar av sina inköp.

Just på grund av detta blir det alltmer viktigare att ha en stark digital profil när man skall driva en webbutik.

För att inte tala om ett företag som måste marknadsföra sig i en alltmer kaotisk marknad.

I likhet med det mesta startar det med en affärsidé. Varpå man gör sin research och bygger en affärsplan.

Vad skall du sälja? Skall du ha ett lager eller bedriva dropshipping?  

Likaså måste man ha en plan för hur man skall marknadsföra sig och nå ut till just den målgrupp du ser kommer ha nytta och glädje av den produkt du erbjuder.

Av den anledning väljer dom flesta att starta lite försiktigt. 

I likhet med att starta företag rullar pengarna sällan in över natten, så genom att prova sig fram kan man lära sig grunderna och undvika dom vanligaste fallgruvorna.

Ett ovärderligt verktyg i denna fas är att ta hjälp av någon som har erfarenhet inom fältet. Till exempel finns det idag flera företag som specialiserat sig på detta.

Dom hjälper inte bara med att designa och sätta upp din webbutik, men också hur du kan marknadsföra dig och sköta bokföring på ett enkelt och effektivt sätt.

Vad kostar en webbshop?

Jag vill påpeka att det inte finns något konkret svar på detta. Det kan kosta allt från näst intill ingenting till 100 000 kr att starta en webbshop.

Beroende på om man är kunnig med html och programmering och kan sätta upp själv, eller man väljer att nyttja sig av lösningar som Wix, Shopify, WordPress med Woocommerce eller en annan komplett lösning.

Vidare kan man med fördel välja ett webbhotell då det minskar risken för att din webbshop ligger nere.

Priset på ett webhotell ligger oftast på 10–500 kr.  I kombination måste man också ha en domän som brukar ligga på ca 100-200 kr i årsavgift.

När det kommer till själva plattformen varierar priserna också här beroende på vad man önskar.

Pris på plattform kan spänna från 0–5000 kr medan installationsavgifter kan komma på upp till 30 000 kr.

Medan man kan hålla kostnaderna låga genom att göra allt själv finns det även här kompletta lösningar.

Till exempel Fortnox som erbjuder lösningar för webbshop till ca. 1000 kr årligen. I kombination erbjuder dom lösningar för bokföring som kan vara oerhört nyttigt.

Oavsett om man bara vill ha en enkel webbutik. Eller ser den som en förlängning av sitt företag kräver det noggrann planering.

Lika viktigt är det att ha en ekonomisk buffert, samt tålamod då det kostar både tid och pengar att etablera sig i marknaden.

Det är avgörande att du har en attraktiv design och tydliga texter för att ge ett seriöst intryck av ditt företag och bygga förtroende hos dina kunder.

Se samtidigt till att ha tydliga bilder och beskrivningar av dina produkter så att dina kunder får en bra känsla av vad dom köper.

Betallösningar.

För att kunna ta betalt för dom varor du erbjuder måste du också kunna erbjuda olika former för betalningslösningar.

Även här finns det ett urval av lösningar, och det gäller inte bara att du erbjuder olika lösningar, men också att dina kunder känner sig trygga med dom.

Detta innebär att man borde ha internetbank, kort, postorderförskott, medan vissa också erbjuder betalning via faktura.

Två leverantörer som erbjuder alla ovan nämnda lösningar är Klarna och Sveawebpay.

Och sanningen är att om man inte erbjuder flera sätt att betala kommer man förlora kunder i längden, men även Swish har blivit en alltmer vanligare och populär betalningslösning för e-handel.

Priset för betallösningar är allt från 3% per transaktion till 795 kr per månad + 1,50 kr per transaktion.

Man måste också ha ett företagskonto för sin verksamhet. Priserna ligger oftast på 900-1300 kr. Men om man väljer att bedriva som en enskild firma har bankerna oftast billigare lösningar.

Dropshipping.

Med dropshipping kan du testa din affärsidé med lägre risk och utan att investera höga summor.

Dropshipping är en något enklare form att driva en webbutik. Det innebär att man inte sitter på ett varulager, men man säljer varorna direkt från grossisten.

Denna form för e-handel är mycket vanlig i USA, mycket på grund av dom låga kostnaderna.

Dropshipping är dock inte lika enkelt i Sverige. Det beror på att produkter som du säljer till kunder inom EU i många fall påläggs med exempelvis tullavgift.

Dessutom ska moms tas ut, vilket gör att marginalerna kan bli små i jämförelse med företag som väljer att fokusera på exempelvis den amerikanska marknaden.

Självklart är det, som med allt annat både fördelar och nackdelar med att välja denna form av e-handel.

Några av fördelarna är lägre kostnader, lägre risk och inga lagerkostnader. Samt att det inte är några geografiska begränsningar.

På det sättet kan man fokusera helt på försäljning och marknadsföring av dom produkter man väljer att erbjuda.

Bland nackdelarna är att vinstmarginalen mindre än om man till exempel har en webbshop med eget lagersortiment.

Vidare anses det också svårare att erbjuda unika och specialanpassade produkter.

När det kommer till själva produkten är det här viktigt att man hittar rätt produkt för rätt målgrupp, framför allt för att vinstmarginalen är mindre.

I princip kan vem som helst börja med dropshipping. men samma skatteregler gäller här som vid en hobbyverksamhet, och så fort man tjänar mer än 30 000 måste man göra om till företagsverksamhet.

När det kommer till dropshipping är Salehoo den klart bästa tjänsten i marknaden.

SaleHoo är till att börja med en kvalitetstjänst, som enbart erbjuder artiklar från kvalificerade leverantörer.

Dessutom har de i nuläget mer än 150 leverantörer i sitt nätverk som dropshippar till europeiska kunder. 

Hur hittar jag leverantörer?

Vart hittar man leverantörer som inte bara levererar bra produkter, men till rätt pris och tid?

I likhet med allt annat när det kommer till företagande gäller det att planera, men som nämnt kan Salehoo hjälpa dig.

Både grossist och företag som bedriver dropshipping har väldigt lik verksamhet men det finns en grundläggande skillnad: 

Renodlade grossist företag säljer inte sina varor till allmänheten, medan ett dropshipping företag kan kringgå denna oskrivna regel, och låta andra att sälja varor i deras namn.

På så sätt kan dom marknadsföra och sprida sina produkter.

Så Innan du börjar sälja produkter måste du först hitta en leverantör som erbjuder de produkterna dina kunder är intresserade av.