Inför julen 2012 ökade försäljningen av jumpsuits 600% i USA. Mycket tack vare gratis marknadsföring av plagget genom att det var med i flera inslag i BBC´s Nyhetskvällar men även genom att kända personer sa att de ägde samt visade upp sig i jumpsuits. En av dessa var Londons borgmästare Boris Johnson vilket visade att även högt uppsatta personer trivdes bra i denna mjukt åtsittande mysdress.

En enorm framgång

Ett bevis på framgångarna är att en av de största butikskedjorna i USA, Mark & Spencer, hade en modell till försäljning under 2011 men tack vare lysande försäljningssiffor tog de in tio modeller till kommande vinter. Visserligen säljs även jumpsuits både på sommar och vinter men försäljningen ökar under vinterhalvåret, både för att de är värmande och tack vare julafton.

Ett annat bevis på att försäljningen gick bra var när New Look lämnade ut sina försäljningssiffror. Det visade sig att de sålt en jumpsuit i genomsnitt var tredje sekund (!) under julrushen.

Orsaker till framgång

Orsaken att försäljningen ökade så otroligt mycket anses vara att plagget både ses som ett skönt mysplagg för hemmabruk och som ett roligt specialplagg vilket därmed är roligt att ge bort i present.

Att efterfrågan skulle bli så stor hade aldrig dess skapare trott även om försäljningen faktiskt gick riktigt bra i början för dem. Det var tre unga norrmän som fick idén (2007) att sy ihop detta plagg i ett stycke (One Piece).

”Vi gjorde 50. De sålde slut på några dagar så vi gjorde mer, och det bara växte därifrån” berättar en av skaparna för Mailonline.com i en intervju 2012.

Efter bara 18 månader efter lanseringen beräknades hela 2% av den norska befolkningen äga en One Piece men ändå blev skaparna förvånade när de såg att modet även tog sig in på klubbar och därmed lämnade hemmets trygga vrå. Att så skedde kanske berodde på att så många kändisar visade upp sig i en jumpsuit (även om det inte alltid var just av märken One Piece). Några av de som fångades på bild i den nya mysdressen var Brad Pitt, Robbie Williams, Justin Bieber och Cheryl Cole.

Men det är inte bara genom att kändisar använts jumpsuit som gjort plagget så populärt. Enligt Ros Taylor, psokolog vid Strathclyde Business School ligger det även något psykologiskt bakom framgången.

Hon menar att män som bär jumpsuits bildligt talat skakar av sig sina bojor om hur ”alfa-hannen” ska se ut i samhället. Det ska vara kostym med slips och en man som tar ett stort ansvar. Att då dra på sig en heldress i mysigt tyg och se ut som en förmänskligad teddybjörn är tilltalande och befriande. Det samma gäller för kvinnor som gör allt för att få ihop livspusslet. Att byta om till en jumpsuit så fort som ytterdörren är stängd hemma blir en konkret skillnad mot hur klädseln är på jobbet. Därmed blir också fritiden mer markerad. Taylor sammanfattar sitt resonemang med det som de allra flesta håller med om ”Det är svårt att vara stressad i en body

För några år sedan var det troligtvis inte många som trodde att amerikanska kändisar skulle gå omkring i mysdressar bara ett fåtal år senare. Än mindre att de skulle klä ut sig till giraffer, björnar och tigrar. Men det är vad som sker med den nya trenden inom jumpsuits vilket kallas för Kigukulturen, som kommer från Japan. Genom att sätta öron på huvan, svans på dräkten och andra små detaljer ser personen ut som att man går omkring i ett maskeraddräkt. Några av de mer kända amerikanska artisterna som tagit till sig denna kultur är Florence Welch, Daisy Lowe och Cara Delevigne.

Idag är det alltså mode att gå med en mysdräkt, till och med som liknar en giraff. Vad kommer imorgon?