Konceptet att handla online har sakta men säkert vuxit fram under 2000-talet, och de senaste åren har e-handeln börjat vinna ännu mer mark. Att kunna shoppa online har onekligen öppnat upp möjligheter för både försäljare och konsumenter. Hittills har marknaden över tid haft en stadig tillväxt, och framtiden ser intressant ut, då internet inte ser ut att vara på väg någonstans i första taget.

En stor inverkan på den globala marknaden

När internet började sprida ut sig på allvar var det bara en tidsfråga innan smidigheten med att handla saker online skulle börja nyttjas. Det tog några år innan marknaden började blomma ut, och detta kan bland annat bero på att betalningsmetoder inte var lika pålitliga. Det har emellertid förändrats, och mellan 2017 och 2020 växte e-handelsmarknaden med 56% på global nivå. Då det har brutit ned vissa handelsbarriärer mellan medborgare och företag i olika länder, har det blivit betydligt lättare att köpa och sälja produkter nästan var som helst i världen. Den globaliseringen av den internationella marknaden är en av de starkast bidragande faktorerna till att många analytiker tror att e-handeln kommer fortsätta växa framöver.

Aktörer över de flesta industrier har börjat implementera onlinelösningar i sin verksamhet, och vissa industrier har börjat skifta till att i huvudsak bedrivas online. Casinobranschen är ett bra exempel på detta – det finns fortfarande fysiska casinos kvar som självklart lockar kunder, men det har blivit uppenbart att många föredrar enkelheten med spel på online casino, som i allt större utsträckning kan erbjuda i princip samma utbud som markbaserade casinos, och ibland även mer. På grund av mobilspelens snabba utveckling och en ökad konsumtion av onlineprodukter över lag har branschen fått ett stort lyft de senaste åren.

Fördelar med en onlinemarknad

Det blir på många sätt lättare att handla när butiker och leverantörer alltid befinner sig ett klick bort. Och att scrolla genom utbud, använda sökfunktioner, och jämföra priser och olika försäljare är något som kan ses som positiva aspekter av e-handel, och det finns fler fördelar. Dessutom har alternativet att handla med faktura blivit mycket vanligare, samtidigt som de som erbjuder fakturatjänster har gjort det säkrare, och den tryggheten hos konsumenterna kan väga tungt för en fungerande e-handel framöver. Framför allt när allt fler har tillgång till internet.

Förutom att produkter numera går att beställa, betala och testa på ett smidigt sätt har också marknadsföringen online bidragit till e-handelssektorns tillväxt, och kan ha en viktig roll framöver. Med hjälp av cookies och annan informationsinsamling kan reklam skräddarsys för användarna. Det leder till att produkter som en person mer sannolikt är villig att betala för, kan presenteras för personen på hemsidor och andra tjänster som just den individen använder.

Med bara ett klick tas sedan potentiella konsumenter rakt in på köpsidan, och därifrån är det nästan svårt att inte trycka på “köp”. Men i och med att många människor har börjat ifrågasätta de marknadsföringsmetoderna, har vissa företag börjat ändra på sina tillvägagångssätt i det avseendet, och det är inte omöjligt att onlinemarknadsföringens framtida utveckling kan komma att ha en stor påverkan på hur e-handel ser ut.

Oavsett hur det ligger till är nog slutet för fysiska butiker långt bort. Det finns fortfarande många marknader som kräver att konsumenten är på plats för att genomföra ett köp. Därutöver kan det finnas ett nöje i att lämna laptopen och gå ut på en shoppingrunda i old school-stil.

E-handelssektorns tillväxt 2022 och framåt

  • Marknaden har vuxit snabbt de senaste åren, och de teknologiska förutsättningarna möjliggör fortsatta framsteg.
  • Allt fler industrier drar sig till onlinemarknaden, med stora framgångar.
  • Det finns fördelar med att handla online

Marknadsföringens utveckling kan spela en viktig roll framöver