Spelbranschen är nu större än både musik- och filmbranschen – tillsammans. En gång i tiden var spel bara för nördiga ton tonåringar, men i dag lockar de fler människor än vanliga filmer. Spelsektorn står nu till exempel för mer än hälften av nöjesbranschen i Storbritannien, enligt nya siffror. Entertainment Retailers Association (ERA) sa att marknadsvärdet för spel ökade till 3 264 miljarder dollar, vilket är mer än det dubbla sedan 2007. Det gör nu spel till en större marknad än film och musik kombinerat, för första gången någonsin.

En del av branschen som har vuxit allra snabbast är casinospel online eller som en app till mobilen. Ett exempel är https://www.unibet.se/casino, där man kan välja mellan allt från vanliga casinospel som Blackjack, poker och roulette till färgglada spelautomater och dessutom betting. De täcker en stor del av spelmarknaden, och de förväntar sig en kraftig uppgång även i framtiden.

Både män och kvinnor spelar

De flesta är av uppfattningen att spelbranschen så gott som helt och hållet domineras av pojkar och män, men det stämmer inte alls längre – oavsett vilken typ av spel det handlar om. All statistik visar att omkring hälften av alla som spelar data- eller videospel faktiskt är kvinnor. I Sverige uppger mer än 60% av befolkningen att de regelbundet spelar spel på antingen en dator, konsol, telefon eller surfplatta. I en undersökning som gjordes för några år sedan jämfördes spelande i 16 olika länder i Europa, och resultatet visade att Sverige hade det procentuellt högsta antalet spelare. Kvinnor väljer oftast mobilspel, spelautomater och bingo framför mer tävlingsinriktade spel som poker eller den typ av spel som spelas i Esport.

Spelen FIFA 19, Red Dead Redemption 2 och Call of Duty: Black Ops 4 sålde vardera mer än en miljon fysiska enheter till spelkonsoler i Storbritannien 2018. Spelbranschen har varit otroligt effektiv när det gäller att utnyttja potentialen i digital teknik för att erbjuda nya former av underhållning. Trots att det är den yngsta av de olika sektorerna inom underhållning, är den nu överlägset störst. Siffrorna tar inte heller hänsyn till försäljning av digitala spel, mobilspel eller gratis spel som kan hämtas och spelas av vem som helst. Det mest anmärkningsvärda gratisspelet är Fortnite, som nu har mer än 200 miljoner spelare globalt.

Spel står för över hälften av marknaden

Entertainment Retailers Association säger också att trots att försäljningen av fysiska spel minskade med cirka 2,8% år 2018, och den digitala tillväxten hamnade på blygsamma 12,5%, står industrin idag för 51,3% av den totala marknaden för underhållning. Sammantaget ökade marknaden som stort, och drivs av tillväxten av digitala streamingtjänster som Spotify och Netflix. Intäkterna från sådana tjänster står för mer än tre fjärdedelar (76,1%) av den totala försäljningen.

Det är många som inte riktigt tror att spelbranschen faktiskt är så här stor, men om man enbart räknar spel till mobilen så säljer de för runt 50 miljarder dollar över hela världen varje år. Det är dock fortfarande en stor skillnad i marknadens storlek beroende på världsdel. Asien representerar världens största marknad för mobilspel, och genererar ungefär hälften av intäkterna. Nordamerika och Europa genererar runt 7 miljarder dollar vardera.

Ökande marknad för mobilspel

Den ständigt växande mobilmarknaden utgör också en enorm möjlighet för marknadsförare, eftersom många människor spelar mobilspel oftare än de tittar på Netflix eller YouTube. Även den tid människor ägnar sig åt spel ökar för varje år.

De som spelar installerar fler appar än någonsin, och de är mer engagerade i mobilspel än i TV och film eller serier online. I snitt spelar de sex dagar i veckan, och tittar på TV eller film fem dagar i veckan. USA är fortfarande det enda landet med fler spelare på iOS än Android, även om Android-spelare representerar 78% av den globala marknaden. Mobilspel är viktiga för branschen, inte bara när det gäller monetärt värde utan också spelarnas engagemang. Det är inte konstigt att märken gör spel för att öka medvetenheten, och vi lär få se många spektakulära mobilspel även i framtiden.