Det började med streaming. Klubbar på alla nivåer har gjort det möjligt för fans att vara uppkopplade till sina älskade lag mer än någonsin tidigare. Medieföretag och ligor ökar sina streaming-möjligheter för att göra innehållet mer tillgängligt på flera enheter, och lag utnyttjar sina egna kanaler för att mätta fans som aldrig kan få nog. Detta ger dagens sportfans en värld av alternativ och bekvämlighet, men det skapar också en stor möjlighet för institutioner att bygga djupare relationer med ännu fler anhängare.

Teknik har revolutionerat hur fans konsumerar sport. Dagens fans får otrolig bildkvalitet, oavsett om de tittar på en enorm skärm eller en mobil enhet. De kan titta på många matcher samtidigt, och de får tillgång till vad som händer kulisserna. Dessutom får de se matcher från kameravinklar som var ofattbara bara för några år sedan.

Sportbranschen i framkant

Professionell sport har länge varit i framkant när det gäller att ta till sig teknik, precis som nöjesparker, casinon och biografer. Anledningen är enkel. Sportfans kräver den senaste och bästa innovationen, så att de bättre kan lyssna, titta och uppleva spelet. Casinon online är en av de branscher som drivit tekniken framåt de senaste åren. Nu kan man spela bordsspel eller hundratals olika spelautomater från mobilen, när som helst och oavsett vart man är. Just tillgängligheten är en av de orsaker till att spelbranschen har gått kraftigt framåt, och det är något man försöker att efterlikna även i sportvärlden.

Tillgänglighet och Wifi

När alla människor har tillgång till alla matcher online eller i mobilen, utan att se dem på plats, blir det svårare för arenor att få fans att gå och se matcherna live. Man får en riktigt bra upplevelse oavsett vart man än är, så många väljer att spara pengarna och se matchen hemma eller på en sportbar i stället. Det innebär också att arenor och operatörer måste arbeta ännu hårdare för att få fansen att faktiskt gå och se en match live. Nya teknologier, inklusive förstärkt verklighet, virtuell verklighet och IoT-teknik, kan i framtiden helt komma att ändra hur man interagerar med lagen och spelarna.

Fansen sitter inte längre och väntar under pauserna i en match. De är på sina mobila enheter och kollar in saker som är relaterade till matchen. De använde sina smartphones för att köpa biljetter, och de använde en mobilapp för att hitta det enklaste sättet att ta sig till stadion. Vissa hävdar att Wifi på stadion tar bort spelarna från själva matchen, men arenor och klubbar har sedan länge erkänt att vi lever i en mobil värld, och de vet att de måste erbjuda ett snabbt wifi.

Bekvämlighet och interaktiva funktioner

Dagens sportfans förväntar sig också samma bekvämlighet i spelet som tekniken ger dem i alla andra aspekter av vardagen. På Levi’s Stadium i Santa Clara i Kalifornien kan besökarna få mat och dryck levererat till sina platser genom en app. Man får också bland annat en vägbeskrivning till den närmaste toaletten genom appen, och man får hjälp att hitta ut och till bilen eller stationen efter matchen. Varje ny arena som byggs eller renoveras ökar kraven på uppkoppling. Det kräver en djup förståelse för den senaste tekniken och trenderna inom media och underhållningsindustrin.

Det är inte lätt för arenor att hålla sig till de senaste teknologiska trenderna, eftersom de ofta arbetar med små vinstmarginaler och inte alltid har budgeten för att göra massiva uppdateringar av infrastrukturen. Eftersom den tekniska utvecklingen går så fort, är det många som inte ser värdet i en massiv förändring av infrastrukturen. Dessutom är det svårt att veta var man ska börja. Men utan teknologiska uppdateringar riskerar arenorna att hamna på efterkälken, och de kan förvänta sig lägre intäkter. Det enda vi vet helt säkert är att fans med hjälp av teknologi kommer att få nya, fantastiska sportupplevelser i framtiden.